onsdag 26 augusti 2009

Hur äter jag mot proffsen?



För er som inte vet, så är det en hel del proffs som bloggar nu om sina dagar fram till Mr Olympia. En av mina favorit byggare är Jay Cutler, inte för att han har den snyggaste fysiken (enligt mig) utan för att han verkar otroligt ödmjuk.
Rekomenderar starkt att lyssna på lite podcast's med han.



Hur som helst, en av hans diet dagar ser alltså ut så här:

"I am dieting harder than ever and have added a bit more cardio to this year's preparation. I am doing 40 minutes of cardio first thing in the morning.Usually I do the stepmill. I am consuming 7 to 8 meals a day and training on a 2 day split. Breakfast right now is 20 egg whites with 2 yolks and a serving of grits. I am eating every 2 to 3 hours so my next meal is 14 oz chicken breast with 8 oz of yams. Next meal consist of 16 oz orange roughy with 1 1/2 cups of white rice. The next meal is the same. 16 oz fish and rice. The next meal will be 16 oz orange roughy and 8 oz of yams. I will have one more serving of orange roughy (16 oz) and 1 cup of white rice. I usaually do another 40 minute cardio session an hour or so after that meal. My final meal of the day is usually 16 oz lean beef filet with mixed veggies.
Källa: http://blog.flexonline.com/jay_cutler.html

Mot mina måltider:

12:00 Tonfisk, keso, 2 ägg, 500g sallad
Före och efter träning, Amino Rush
19:00 Kyckling, keso, 500g sallad och 1 protein muffin

Tror helt ärligt inte att jag skulle få i mig all den maten, ens när jag äter normalt. Men det måste kännas bra att starta dagen med 20 äggvitor, det var det jag gjorde i Egypten varje morgon. Sen var jag proppmätt ett bra tag.

3 kommentarer:

  1. vad proffsen sysslar med är väl inte det mest relevanta för oss vanliga dödliga av flera andledningar. dock så är cutlers kaloriebehov så högt att det skulle bli väldigt jobbigt för honom att få i sig tillräckligt med kalorier på 2-3 måltider. sen så tror han säkert att 'förbränningen' blir högre vid frekvent ätande (vilket ju inte stämmer...)

    jag tycker man ska äta så många ggr per dag som passar en...3-5 ggr per dag är väl vettigt för det flesta människor. det viktigaste är att sköta kosten i anslutning till gympassen samt att man fått i sig de 'makros' (protein-kolhydrater-fett: kalorier) man behöver (vid dagens ända).

    SvaraRadera
  2. Håller med dig till 110%, men det är ändå en rätt rolig jämförelse :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Kollade på din jämförelse om vad du äter under en dag. Min spontana reaktion blev att är inte du hungrig en stor del av dagen? Hoppar jag över en måltid, typ frukost måste jag äta mer resten av dagen annars blir jag inte riktigt mätt. Du äter ex. din första måltid kl. 12. Sedan antar jag att du tränar vid kl. 17-18 ungefär. Då har du inte ätit på minst 5 h, är du inte väldigt hungrig då när det är dags för träning? Min träning blir inget vidare när man är hungrig. Antar att Amino rush inte mättar speciellt mycket.

    Sedan efter träningen, räcker inte med ett mål för mig. Måste äta en gång efter träning (självklart) sedan något litet precis innan sänggång annars ligger jag hungrig och försöker somna. Är inte du hungrig när du ska sova?

    Iofs, du kanske har lyckats "trimma" ner ditt matbehov efter mycket dietande.

    SvaraRadera